torsdag 25 november 2010

Kladdkaka

Eftersom att det här är en blogg som ska handla om bakning så tänkte jag dela med mig av mitt absoluta favoritrecept på kladdkaka. Eftersom att jag gör mycket chokladmoussetårtor och andra tårtor med choklad så blir det väldigt ofta en kladdkaka som tårtbotten. Kladdkaka är en underbar kaka som går att använda till mycket och ingredienserna som behövs finns oftast hemma. För något år sedan så hittade jag ett recept på kladdkaka och sen dess så är det det enda jag använder för det är så fruktansvärt enkelt och det går fort. Receptet är hittat på Arla.se

Snabb kladdkaka
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Starta ugnen  (175 grader)
Smält smöret i en kastrull, ta bort den från plattan.
Rör ner socker och ägg. Blanda väl. 
Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. 
Häll smeten i en smord form med löstagbara kanter (ca 24 cm)
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. 

Det här är ett recept som jag kan rekommendera till ALLA för det är så enkelt (och gott). Här kommer några bilder på kladdkakor som jag gjort med det här receptet (bilderna har jag visat förut men nu vet ni vilket recept dom hör till). 







Är det någon som har testat att göra kladdkaka med cheesecakefyllnig, kladdkaka med vit choklad eller kladdkaka med mjölkchoklad? Det har jag men dom recepten får ni se nån annan gång. Fick ett recepthäfte från någon tidning (tror det var hemmets veckotidning eller nåt sånt) och där fanns det massa roliga kladdkakor, men dom bilderna och recepten får ni som sagt se senare för nu är min slötid slut och nu måste jag göra nåt vettigt.


Förresten! Nu har jag fixat så att det går att kommentera ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar